Internationale Hanns Eisler Gesellschaft (IHEG) e.V.
Internationale Hanns Eisler Gesellschaft (IHEG) e.V.
Die diesjährigen EislerTage finden vom 1. bis 3. Juni in Wien statt und wurden in Kooperation der Internationalen Hanns Eisler Gesellschaft (IHEG) mit dem Institut für Musikwissenschaft und Interpretationsforschung der Universität für Musik und Darstellende Kunst Wien (mdw) konzipiert. Das Programm umfasst drei Konzerte und das Symposion Zwischen Welten – Hanns Eisler und die Umbruchjahre 1918–38–48-68. Die Tagung nimmt den 120. Geburtstag Hanns Eislers 2018 zum Anlass, ausgehend von zeitgeschichtlich bedeutsamen und für den Komponisten auch persönlich einschneidenden „8er-Jahren“ künstlerisch-biografische Um- und Aufbrüche zu thematisieren.
Verein für Geschichte der Arbeiter_innenbewegung Österreichs, ehemaliges „Vorwärts“-Gebäude“, Rechte Wienzeile 97, 1050 Wien
14:00 Uhr
Mitgliederversammlung der Internationalen Hanns Eisler Gesellschaft e. V.
(geschlossene Veranstaltung für Mitglieder der IHEG)
16:30 Uhr
Eröffnung des Symposions
Zwischen Welten. Hanns Eisler und die Umbruchjahre 1918–38–48–68
Musik zum Auftakt
Hanns Eisler: Klarinettenstücke (Moment musical, Soli aus Night Music)
Vortrag
Johannes C. Gall: Es wechseln die Zeiten – Eislers runde Geburtstage
17:30 Uhr
Kurzkonzert
Hanns Eisler: Solidaritätslied, Einheitsfrontlied, Für Österreichs Freiheit, Die Welt verändern wir
Mitwirkende
Chorvereinigung Gegenstimmen, Combo des Instituts für Musikwissenschaft und Interpretationsforschung der Universität für Musik und darstellende Kunst Wien,
Ltg. Stefan Foidl
18.30 Uhr
Gemeinsames Abendessen im Waldviertler Hof, Schönbrunner Straße 20, 1050 Wien
Universität für Musik und darstellende Kunst Wien, Anton-von-Webern-Platz 1, 1030 Wien, Saal K0101
Fortsetzung des Symposions
Zwischen Welten. Hanns Eisler und die Umbruchjahre 1918–38–48–68
10:00 Uhr
Begrüßung und Fortsetzung des Symposions
10:30 Uhr
1918 – Stefanie Bräuml: Fokus 1917/18: Galgenlieder Spott, Spiel und Satire als (mögliche) Antwort auf die Ohnmacht gegenüber dem Krieg
1928 – Frieder Reininghaus: Aufbruch zu neuen Ufern – Hanns Eisler als Rezensent und Kritiker
Hadas Kramer Sherman: Song Born of Struggle. The Journey of Eisler’s Kampflieder into the Jewish Canon.
12:00 Uhr
Mittagspause
14:00 Uhr
1938 – Diego Alonso: Hanns Eisler in Republican Spain (1931 –1939)
Albrecht Betz: Anschluss und Ausschluss
15:30
1948 – Hartmut Krones: Eislers Rückkehr nach Wien
1968 – Hartmut Fladt: 1968 – Die posthume gespaltene Wiederentdeckung Hanns Eislers
16:30 Uhr
Abschluss des Symposions
19:00 Uhr
Konzert (Eintritt frei)
Universität für Musik und darstellende Kunst Wien, Anton-von-Webern-Platz 1, 1030 Wien, Saal K0101
Heimkehr? Eisler, Schönberg und Wien Konzerteinführung von Hannes Heher (Wien)
Hanns Eisler: Streichquartett (1938)
Hanns Eisler: Kammerkantaten, Klavierlieder und Chansons
Hanns Eisler: Trauermusik für Egon Erwin Kisch (bearb. H. Heher)
Hannes Heher: Streichquartett „1995“
Mitwirkende
Aron Quartett, Wien
Studierende der Gesangsklassen von Maria Bayer und Peter Thunhart, sowie der Klarinettenklasse von Wolfgang Kornberger der Universität für Musik und darstellende Kunst Wien
Am Nachmittag
Kulturelles Angebot für Teilnehmer der EislerTage:
Eisler in Wien
Besuche zentraler Erinnerungsorte des „Roten Wien“
19:30 Uhr Konzert
Musikverein, Brahms-Saal, Musikvereinsplatz 1, 1010 Wien
Hanns Eisler: Suite für Orchester Nr. 2 op. 24 aus dem Film Niemandsland
Silvestre Revueltas: Retablitos de velorio (bearb. R. Freisitzer)
Béla Bartók: Tanzsuite für Orchester (bearb. R. Freisitzer)
Hans Werner Henze: Musen Siziliens
Mitwirkende
Ensemble Kontrapunkte, Ltg. Peter Keuschnig
Eintrittskarten-Reservierung für Mitglieder über IHEG-Geschäftsstelle möglich
Prof. Dr. Christian Glanz (mdw),
Prof. Dr. Hartmut Fladt (IHEG),
Mag. Dr. Hannes Heher (IHEG),
Dr. Peter Schweinhardt (IHEG)
Mercure Grand Hotel Biedermeier
(Fußweg mdw Universität: 7 Min. / 500 m)
Landstraßer Hauptstraße 28
1030 Wien
Tel. +43 / 1 / 716 71 520
E-Mail: h5357-re2(et)accor.com
http://mercure-grand-hotel-biedermeier.h-rez.com
Reservierung über IHEG-Geschäftsstelle bis 3.5.2018 möglich
Preis EZ: 123,- EUR pro Nacht
Preis DZ: 139,- EUR pro Nacht
Frühstück: inklusive
A&O Hotel und Hostel Hauptbahnhof
(Fußweg mdw Universität: 32 Min. / 2,6 km oder Straßenbahn: 20 Min.)
Sonnwendgasse 11
1100 Wien
E-Mail: booking(et)aohostels.com
Tel. +43 / 1 / 602 0617 3800
Preis EZ: 60,- bis 65,- EUR pro Nacht
Preis DZ: 70,- bis 100,- EUR pro Nacht
Frühstück: 7,- EUR extra
Reservierung über IHEG-Geschäftsstelle bis 3.5.2018 möglich
Anmeldung / Reservierungen
Internationale Hanns Eisler Gesellschaft e. V.
Petra Hildebrand-Wanner
Tel. (+49) 030 / 61 28 84 61
Fax: (+49) 030 / 61 28 04 63
Mobil-Tel. 0170 / 930 17 59
EislerTage der Internationalen Hanns Eisler Gesellschaft e. V.
in Kooperation mit dem Institut für Musikwissenschaft und Interpretationsforschung der Universität für Musik und Darstellende Kunst Wien, Prof. Dr. Christian Glanz
Gefördert durch die Hanns und Steffy Eisler Stiftung
„Neue Sachlichkeit, Political Music, or Vernacular Avantgarde?
Hanns Eisler and his Contemporaries“
Copenhagen, 17 – 19 September 2015
International conference organized by the Internationale Hanns Eisler Gesellschaft, the Department of Arts and Cultural Studies, University of Copenhagen and The Royal Library, Copenhagen.
Main venue: Karen Blixen Hall at The Royal Library, Søren Kierkegaards Plads 1, Copenhagen
For more information, contact Prof. Michael Fjeldsøe.
Neue Sachlichkeit, Political Music, or Vernacular Avantgarde?
Hanns Eisler and his Contemporaries. Copenhagen, 17 – 19 September 2015
The idea that modern art should be useful in society instead of being confined to small circles of connoisseurs and that artists, composers, and musicians should act as highly skilled artisans instead of considering themselves bohemians or geniuses had a powerful renaissance in the decades following the First World War. Hanns Eisler (1898-1962) and German contemporaries such as Kurt Weill and Paul Hindemith as well as Danish composers such as Jørgen Bentzon, Otto Mortensen and Bernhard Christensen embodied this trend. They had all experienced what Eisler called ‘the terrible isolation of modern music’, by which he meant the institutionalized seclusion of modernist music from a wider audience. In order to have social relevance music should appeal to an audience with a need for music that serves a specific purpose. This meant breaking down barriers between ‘high’ and ‘low’ culture, ‘serious’ and ‘light’ music, and between genres considered as ‘art’ and those merely as ‘craft’. Strategies involved composing music for amateurs, children and for music education, for films, plays and operas, as well as songs for political rallies, demonstrations, cabarets and choirs.
No doubt a political agenda was at stake in the attempt to provide socially relevant, useful and progressive music. The desire to have an impact on social reality made it essential to communicate with a specific audience. Even so, labelling these efforts ‘political’ music limits the focus to openly political genres or only to certain aspects of the works in mind. On the other hand, terms such as Gebrauchsmusik or applied music (angewandte Musik) remain embroiled in earlier disputes. In order to rethink these issues the conference aims to consider the mind-set of these composers and artists as an embodiment of a large-scale attempt to reformulate basic assumptions concerning the relationship between art and its audience, between notions of artistic value and function, and between modernity and accessibility. Broader concepts such as Neue Sachlichkeit (in the Nordic countries also referred to as kulturradikalisme [cultural radicalism]) or vernacular avant-garde may be more adequate to the task, if one wishes to grasp the depth of attempts to transform hierarchies of value and genre perceptions and, at the same time, the diverse ways in which these efforts manifest themselves in stylistic terms.
Key note speakers
Prof. Stephen Hinton (Stanford University)
Univ.-Prof. Dr. Nils Grosch (Universität Salzburg).
Stephen Hinton is a distinguished scholar within the field since his seminal monograph The Idea of Gebrauchsmusik (1989) and has published extensively on Kurt Weill and his contemporaries.
Nils Grosch has contributed significantly to the core of the matter with his book Die Musik der Neuen Sachlichkeit (1999) and a number of publications on popular music theatre.
Programme Committee
Prof. Dr. Michael Fjeldsøe, University of Copenhagen
Prof. emer. Niels Krabbe, The Royal Library, Copenhagen
Dr. Peter Schweinhardt, Berlin
Peter Deeg, Berlin
Internationale Hanns Eisler Gesellschaft (IHEG) e.V. © | All Rights Reserved